V preteklih letih se je že veliko naredilo na ozaveščenosti pri izbri vrečke za vsakodnevne nakupe, a vseeno ne škoduje, če še enkrat na hitro prevetrimo nekaj dejstev. Upam, da bo branje pripomoglo k vestnejši uporabi in skrbi za bombažne vrečke, ki jih uporabljamo.
Kako smo prišli do množične uporabe plastičnih vrečk?
Vse do 60. let prejšnjega stoletja smo za kupovanje uporabljali papirnate in platnene vrečke. Polietilen, ki je najbolj pogosta surovina plastičnih vrečk, je bil sicer ustvarjen že daljnega leta 1898, a vse do sredine 50.-ih let 20. stoletja, ko je bil ustvarjen t.i. polietilen visoke gostote, ki je primeren za aplikacijo kot je plastična vrečka. Leta 1965 švedsko podjetje Celloplast predstavi vrečko, ki jo danes poznamo kot plastično vrečko – je poceni in močna. Premik k uporabi plastičnih vrečk pa je bil v splošni rabi počasen, vse tja do 80. let prejšnjega stoletja, ko ameriško podjetje Dixie Bag začne proizvajati in oglaševati plastične vrečke kot alternativo takrat najpopularnejši papirnati vrečki. V letu 1982 trgovinski verigi Kroger in Safeway nadomestita papirnate vrečke s plastičnimi in kmalu jim sledijo še druge trgovine in ves svet. In tako se je začel danes eden najbolj perečih ekoloških problemov. No, k nastanku problema je botroval tudi premik k tako močni potrošniški ekonomiji in miselnosti. Sama se dobro spomnim, da je moja mama vse plastično, kar je sedaj samoumevno uporabljeno za enkratno uporabo (na primer slamice, posodice od jogurta, skute in vrečke) prala in večkrat uporabljala (na primer, za shranjevanje začimb in vrtnin v zmrzovalniku). Takrat mi je bilo kdaj kar nerodno, misleč, da nimamo za novo vrečko ali slamice, a šele sedaj se v popolnosti zavedam njenega trajnostnega razmišljanja in vpliva, ki ga je imela name: ”Tinči, kar lahko ponovno uporabiš, to vedno naredi in ne zavrzi. Pomij, posuši in pouporabi. Privarčuješ ti in narava.”
V čem je največji problem plastike?
Želim poudariti, kako zelo smo skrenili na napačno pot v nekaj desetletjih. Veliko raziskujem o točki, ki je zasukala našo smer na pot pogube, se zdi. Da vse cenejše, dobičkonosno in velikokrat uporabniku prijaznejše pri uporabi nadomesti trajnostnejše rešitve, ki bi od nas zahtevale nekaj več truda ali časa. Postali smo “komot“. Problem plastike za enkratno uporabo je bil v zadnjih letih močno izpostavljen. Se zavedate, kako zelo ogrožujoče so na več področjih našega življenja? Okoljsko gledano prispevajo h globalnemu segrevanju, saj nastajajo iz fosilnih virov in obupnemu onesnaževanju oceanov ter smrti živali, ki plastiko zamenjujejo za hrano (vodnih kot so vodne ptice, želve, tjulni, kiti, morski levi ter ribe in nevodnih, kot so krave, koze ali ovce); zdravstveno je najbolj pereč problem mikroplastike in vdora le-te v naše telo preko pitne vode, npr.) ter tudi stroškovno, saj gre čiščenje in odstranjevanje plastike iz javnih površin, odtokov in voda na račun davkoplačevalcev.
Plastika so umetni polimeri in ti nikoli ne razpadejo v popolnosti. Plastika tako predstavlja trajni tujek, saj sestoji iz umetno sintetiziranih polimerov, ki se v naravi sami po sebi ne pojavljajo. Obstojnost plastike tako kot ena izmed prednosti ob njenem izumu, sedaj predstavlja njen najbolj težaven del. Ocenjuje se, da zavržena plastenka v naravi ostane 450 let. Zato je področje zmanjševanja njene rabe eno izmed nujnejših za zavarovanje življenja v obliki kot ga poznamo danes.
Lahko sami kaj spremenimo?
Zavedati se moramo, da dejanske spremembe so v naših rokah – dobesedno. Izberite platneno vrečko, uporabljajte jo leta in leta ter tako obvarujte naš planet pred več kot 3.500 plastičnimi vrečkami (če vzamemo, da povprečno lahko eno platneno vrečko uporabljamo 5 let in da povprečen človek v letu porabi 700 plastičnih vrečk. Pomemben pa je še en poudarek – da upravičimo nastanek bombažne vrečke, jo moramo uporabiti vsaj 131-krat, zato je res ključno, da se navadimo na pouporabo in da s svojimi vrečkami ravnamo skrbno, da jih lahko uporabljamo več let. Nelipotove bombažne vrečke so tako narejeno z mislijo na večkratno uporabo – dobro zašite in preverjene, da zdržijo velike nakupe in težo do nekaj kilogramov.
druge zanimivosti
Akcija 10 praznih = 1 poln ali zakaj je pomembno reciklirati?
V svetu, v katerem so naši viri omejeni, okoljska skrb pa vse večja, […]
Preberi večDeodorant v stiku Nelipot Bitnost zmagovalec Cosmopolitan Beauty Awards
Naš deodorant Bitnost, z vonjem vanilije in kokosa, je prejel nagrado Cosmopolitan Beauty Awards (CBA) za najboljši izdelek v kategoriji Higiena.
Preberi večKako negovati noge za njihov najboljši poletni izgled?
Tako kot za kožo na obrazu, v poletnih mesecih ne pozabite tudi na zaščito kože na nogah pred soncem.
Preberi večIntervju s Super Žensko Tino Štrubelj Nelipot
Super intervju s Tino Štrubelj, mamo podjetnico, super žensko in ustanoviteljico blagovne znamke Nelipot.
Preberi več